8 Tips om zonder pijn op hakken te kunnen lopen

Geplaatst door Rosalie van der Kroft op

Hakken; je kan niet met ze, je kan niet zonder ze. Pijn door het dragen van hakken, zullen de meeste vrouwen herkennen. En hakken dragen zonder pijn zou dan ook fantastisch zijn. Hoge hakken, pumps, zijn (meestal) onmisbaar in de garderobe van een vrouw. Tegenwoordig zijn pumps ook goed te combineren met uiteenlopende outfits voor diverse gelegenheden; je kunt ze dragen naar een feestje of naar je werk voor een stijlvolle, vrouwelijke look.

Helaas gaat het dragen van hakken soms gepaard met pijn, dat is niet wat ze bedoelen met de term ‘killer heels’, maar deze pijn is wel erg vervelend. Dus daarom delen wij hier, 8 tips voor meer comfort tijdens het dragen van hakken:

1.     Koop de juiste maat

De grootste fout die vrouwen maken, is dat ze niet de juiste schoenmaat kopen passend voor hun voet. Weet je nog die prachtige hakken die je moest hebben maar net niet lekker zaten? Precies, dat moet je niet meer doen. Laat je schoenmaat opmeten in de schoenenwinkel als je schoenen wilt kopen. Doe dit dan voor zowel de breedte als voor de lengte en voor beide voeten (helaas komt het ook vaak voor dat je voeten niet allebei even groot zijn). Let er wel op dat je voet kan uitzetten gedurende de dag, bij mooi weer en zeker als je veel gelopen hebt. Mochten ze toch iets te groot zijn, dan kan een hielbeschermer een oplossing bieden.

2.     Enkelbandje of ‘dichte’ hakken

Een pump met een bandje om de enkel of dichte hakschoen is perfect voor vrouwen die voor het eerst op hakken gaan lopen. Daarnaast is dit ook handig voor vrouwen die veel willen gaan lopen op hun hakken. Deze bandjes geven namelijk meer steun en houden je voet goed in de schoen. Dit draagt bij aan het draagcomfort. Hakken zijn weliswaar op zichzelf niet heel comfortabel, maar dit maakt het geheel toch een stuk gemakkelijker. Wanneer je pumps hebt zonder enkelbandje zijn er ook losse enkelbandjes te koop (bijpassende kleur of transparant) die zo zorgen voor meer steun!

3.     Gebruik een extra inlegzool voor je hakken of hielbeschermers

Het is geen slecht idee om een inlegzooltje voor je hoge hakken te gebruiken. Door je lichaamsgewicht komt er druk op je voeten te staan. Deze druk kun je voor een deel opvangen met een paar inlegzooltjes. Deze inlegzooltjes verminderen de druk op de bal van je voet. Hierdoor vermindert de pijn niet alleen in je voeten, met name in je voorvoeten, maar krijg je ook minder spierpijn in je benen en kuiten. Deze inlegzooltjes zijn vaak voorzien van een siliconen of foam kussentje. Tevens zijn hielbeschermers of andere hielplakkers te koop die de hiel van je voet beschermen tegen pijn en zorgen voor draagcomfort.

4.     Vermijd dunne zolen

Dunne zolen geven je bijna altijd pijn aan de onderkant van je voeten. Wij raden dan ook een dikkere zool aan dat een deel van de druk zal compenseren als je loopt. Daarbij zal een rubberachtig materiaal van de zool de druk het meest absorberen (demping).

5.     Vermijd dunne hakken

Vermijd dunne hakken: ook wel de stiletto's. Hierdoor wiebelt je voet veel meer, vooral als je nog niet zo ervaren bent. Door het wiebelen kan extra wrijving ontstaan en pijn. Als je toch graag stiletto’s draagt, wissel deze dan af met bredere hakken. Deze zorgen voor meer stabiliteit.

6.     Inlopen

Je hebt een prachtig paar hakken gekocht voor een speciaal moment maar je weet van te voren al dat je zere voeten krijgt. Daarom laat je ze vaak in de doos zitten totdat ze er echt uit moeten. Eigenlijk is het veel beter om ze iedere dag een uurtje aan te doen. Hierdoor gaat de schoen naar de vorm van je voet staan èn went je voet alvast aan de hoogte van de hak. Een uur erop lopen hoeft niet, als je ze maar
gewoon een uurtje aan hebt.

7.     Lopen op hakken kun je leren

Als het tijd is om de hakken te dragen wil je er ook elegant op lopen. Dat kun je gelukkig leren. Heb je nooit eerder op hakken gelopen, dan kan het handig zijn om te beginnen met wat lagere hakken en dan langzaam het aantal centimeters hak op te voeren wanneer je nieuwe hakken koopt. Heb je die luxe niet, dan moet je rekening houden met de volgende zaken:

  1. Neem kleinere stapjes dan je gewend bent. Je komt dan weliswaar niet zo snel vooruit als je zou willen, maar het ziet er beter uit en je houdt zo je balans.
  2. Begin bij de hiel en eindig bij je tenen. Misschien voor de hand liggend, maar ik zie regelmatig mensen hakken neerzetten alsof ze een klomp aan hebben. Probeer erop te lopen alsof je gewone schoenen aan hebt, dus rol gewoon je voet af beginnend bij de hiel en eindig bij je tenen. Focus op de ene voet en daarna op de andere. Na een tijdje oefenen gaat het vanzelf beter.
  3. Loop rechtop. Als je niet rechtop loopt, verplaats je je gewicht ook verkeerd op je voeten en krijg je sneller pijn. Buig je knieën niet te ver en houd je hoofd recht.

8. Gebruik van tape

Er is een simpel trucje om op een snelle manier je voor te bereiden op een dagje met hoge hakken te lopen. Het enige wat je nodig hebt zijn twee smalle pleisters of huidvriendelijk tape. Plak je derde en vierde teen (geteld vanaf je grote teen) aan elke voet aan elkaar vast. Niet te strak. Het tape zorgt ervoor dat er geen spanning staat op de zenuw die voor de pijn kan zorgen bij het dragen van hakken.

 

hakken dragen zonder  pijn


Deel dit bericht



← Ouder bericht